سئو و بهینه سازی سایت

سئو و بهینه سازی سایت سئو و بهینه سازی سایت سئو و بهینه سازی سایت سئو و بهینه سازی سایت
سئو و بهینه سازی سایت
خدمات سئو و بهینه سازی سایت

سئو و بهینه سازی سایت

سئو و بهینه سازی سایت سئو و بهینه سازی سایت

سئو و بهینه سازی سایت

سئو و بهینه سازی سایت

سئو چیست؟ سئو - بهینه سازی سایت

سئو برگرفته از عبارت Search Engine Optimization است که کلمات معادلی چون SEO یا بهینه سازی موتور جستجو دارد که همگی آنها به یک معنی می باشند و می توان آن را بصورت زیر تعریف نمود:

سئو (بهينه‌سازي موتور جستجو) به معناي فريب و يا دستکاري موتور‌هاي جستجو با روش‌هاي غير اخلاقي نيست. آن‌ها براي کمک کردن به بهبود رويت و ارتباط وب سايت‌ها در نتايج جستجوي طبيعي با هدف رسيدن به رتبه‌بندي بالا، ايجاد شده‌اند.

سئو را مي‌توان مجموعه‌اي از روش‌ها براي تغيير استراتژيک وب سايت‌ها دانست. اين فرآيند به بيان مهمترين عوامل مرتبط صفحه و افزايش اهميت آن در صفحه نتايج جستجو، مي‌پردازد.

سئو فرآيند ساده‌اي نيست که به راحتي پياده‌سازي شود زيرا نيازمند دانش زياد، علم پيش زمينه‌اي و صبر است. موتور‌هاي جستجو با تغيير مداوم الگوريتم‌هاي رتبه‌بندي خود غير قابل پيش‌بيني هستند؛ بنابراين وظيفه مهندسين سئو بروز نگه داشتن اطلاعات خود در اين زمينه است.

سئو سایت یا بهینه سازی سایت یکی از فعالیت هایی است که توسط سئوکار انجام می شود.

الگوريتم رتبه‌بندي گوگل داراي بيش از 200 معيار جهت رتبه‌بندي يک سايت است. از اين رو مهندسين سئو مي‌بايست مهم‌ترين اين معيار‌ها را جهت پياده‌سازي موفق سئو بدانند.

سئو چیست

اوايل شروع سئو

در اوايل سال 1990 اولين موتور‌هاي جستجو کار خود را آغاز کردند؛ بعضي از محبوب‌ترين آن‌ها Infoseek،Alta Vista و Yahoo بودند.در آن زمان مردم موتورهاي جستجو را به ديد يک ليست فهرست شده نگاه مي‌کردند که همانند صفحه زرد، سئو اوليه بر اساس حروف الفبا انجام مي‌شد. در اين ليست صفحاتي همچون AAA در بالاي اين ليست وجود داشتند.

با رشد مداوم اينترنت موتورهاي جستجوي جديد‌تري ظاهر مي‌شدند که از الگوريتم‌هاي رتبه‌بندي پيچيده‌تري استفاده مي‌کردند. اين الگوريتم‌ها با معيار تراکم کلمه کليدي ( تعداد دفعاتي که يک کلمه کليدي يا يک عبارت در يک صفحه استفاده شده تقسيم بر تعداد کل کلمات صفحه) و برچسب‌هاي شبيه key-words براي فهم محتويات وب سايت‌ها استفاده مي‌کردند. به دنبال اين رشد سئوبراي بيشتر ديده شدن سايت‌ها فعاليت خود را شروع کرد. با توسعه رتبه‌بندي صفحات توسط موتور‌هاي جستجو، مهندسين سئو به دنبال پيدا کردن راه‌هايي جهت تاثيرپذيري در رتبه بندي اين موتورها چه با استفاده از روش‌هاياخلاقي و چه غير اخلاقي روي آوردند.

يک مقاله که توسط نيويورک تايمز در نوامبر سال 1996 چاپ شد راجع به توسعه‌دهندگان وب صحبت کرد که براي قرار گرفتن در بالاي صفحه نتايج جستجو از روش‌هاي غير اخلاقي سئو استفاده مي‌کردند. اين مقاله توضيح مي‌دهد که چگونه توسعه‌دهندگان وب به راحتي يک سايت را به همراه کلمات کليدي ويژه که معمولا در پشت گرافيک سايت پنهان شده است، بارگذاري مي‌کنند که در نتيجه موتورهاي جستجو اين کلمات کليدي را شمارش کرده و رتبه بندي سايت را افزايش مي‌دهند.

همان طور که گفته شد بدست آوردن رتبه‌بندي بالا براي کلمات کليدي خاص در اوايل کار خيلي راحتي نسبت به امروز بوده است. با بکار گيري روش‌هاي غير اخلاقي در آن زمان قرار گرفتن در بالاي ليست نتايج جستجو تضمين شده بود. امروزه الگوريتم‌هاي موتورهاي جستجو پيچيده‌تر شده‌اند و خيلي سخت است که مهندسين بهينه‌سازي بتوانند موتورهاي جستجو را دستکاري کنند، البته اين بازي موش و گربه بين مهندسين سئو و موتورهاي جستجو امروزه نيز وجود دارد و ادامه پيدا خواهد کرد.

اهداف سئو چیست ؟

هدف سئو کمک به وب سايت‌ها در بدست آوردن محل بالا در نتايج جستجوي طبيعي و افزايش ارتباط بين صفحات و کلمات کليدي وارد شده توسط کاربران است. نمايش دادن بيشترين صفحات مرتبط با پرس‌و‌جوي جستجوي وارد شده داراي مزاياي زيادي هم براي کاربر و هم براي موتور جستجو است که در آن کاربر بيشترين نتايج مرتبط جستجو شده را پيدا مي‌کند و موتور جستجو قابل اعتماد مي‌شود چرا که الگوريتم آن بيشترين صفحات مرتبط را نشان مي‌دهد.

بعد از اينکه سئوبراي بهبود رتبه‌بندي سايت‌ها در نتايج جستجوي طبيعي کار خود را شروع کرد، اين فرآيند نيازمند دانش و زمان براي پياده‌سازي روش‌هاي خود شد. زمان، بزرگ‌ترين سرمايه‌گذاري اوليه براي بهينه شدن سايت و يا يک صفحه است.

بسته به اينکه چگونه کلمات کليدي رقابتي در بهينه سازي مورد استفاده قرار مي‌گيرند، سئو هفته‌ها يا ماه‌ها طول مي‌کشد تا به نتيجه برسد. اگر چه ممکن است نتايج بهينه‌سازي جستجو به سرعت ديده نشود ولي در دراز مدت مزاياي سئو باعث افزايش رتبه‌بندي سايت و افزايش بازديدکنندگان است. براي وب سايت‌ها خيلي مهم است که در صفحه اول نتايج جستجو گوگل به خصوص جزو سه تا نتيجه طبيعي اول که 58.4 درصد کليک‌ها را شامل مي‌شود، قرار گيرند.

اين جاي تعجب نيست که وب سايت‌ها با محصولات و خدماتي که بفروش مي‌رسانند بر سر رسيدن به رتبه يک نتايج جستجو رقابت کنند. به عنوان مثال کلمه کليدي رقابتي "بيمه خودکار" 1.5 ميليون جستجوي گوگل را در ماه به خود اختصاص مي‌دهد، اين بدين معني است که 3 جايگاه اول 58.4 درصد بازديدکنندگان و خود جايگاه اول 36.4 درصد بازديدکنندگان را به خود اختصاص مي‌دهد. اين مسئله براي خيلي از سايت‌ها سودمند است که در بالاي نتايج جستجو قرار گيرند به خصوص آنهايي که با افزايش ترافيک سايت به تعداد مشتريانشان اضافه مي‌شود.
يک مطالعه ديگر نشان مي‌دهد جستجو کنندگان خيلي دوست دارند روي پيوندهاي طبيعي نتايج جستجو کليک کنند؛ اين مطالعه مشخص مي‌کند 72.3 درصد کاربران گوگل روي پيوندهاي طبيعي نتايج جستجو کليک مي‌کنند و تنها 27.3 درصد کاربران روي پيوندهاي ليستهاي پرداخت شده کليک مي‌کنند. اين يکي ديگر از دلايلي است که شرکت‌ها تاثير سئو را دانسته و حاضر هستند براي آن زمان و هزينه صرف کنند.

بطور کلی اهداف سئو را می توان بصورت زیر خلاصه نمود:

  • در بازدید وب سایت تاثیر بسزایی دارد.
  • باعث ایجاد برند می شود.
  • باعث افزایش ترافیک سایت خواهد شد.
  • باعث شده وب سایت در صفحه نتایج موتور جستجو از رتبه بهتری برخوردار شد.
  • باعث افزایش فروش محصولات خواهد شد.
  • بهترین ابزار برای تبلیغات است.

بهینه سازی موتور جستجو چیست

سئو درون صفحه چیست ؟ (On Page SEO)

سئو درون صفحه به کنترل مستقيم کدها و يا محتويات وب سايت شما اعم از متن، تصوير، پيوند و ... مرتبط مي‌شود؛ به طور کلي هر چيزي که در سايت خود بارگذاري مي‌کنيد مربوط به SEO On Page مي‌شود. اين روش پايه تمام تلاش‌هاي بهينه‌سازي است زيرا جايي است که شما بيشترين کنترل را روي آن داريد. هر گونه تغييري را که شما در محتويات سايت خود ايجاد مي‌نماييد در نتايج جستجو تاثير گذار خواهد بود بنابراين خيلي مهم است که روش SEO On Page بدرستي قبل از روش SEO Off Page انجام شود.

سئو بیرون صفحه چیست ؟ (Off Page SEO)

بر خلاف روش SEO On Page که توسعه وب سايت با کنترل مستقيم بالايي انجام مي‌شد، روش بهينه سازی بیرون صفحه شامل تمام ارتقاهايي است که در خارج از وب سايت شما انجام مي‌شود؛ اين شامل تمام چيزهايي است که مي‌تواند در بدست آوردن رتبه‌بندي بالاي سايت شما کمک کند. SEO Off Page در درجه اول در بدست آوردن پيوند دهندگان (پيوندهايي که از سايت‌هاي ديگر به سايت شما اشاره مي‌کنند) متمرکز مي‌شود سپس با استفاده از روش‌هايي که در خارج از وب سايت انجام مي‌شود به بهينه‌سازي موتور جستجو مي‌پردازد.

SEO Off Page يک فرآيند نامحدود است که توسط مهندسين سئو در جهت بدست آوردن پيوند دهندگان، اداره مي‌شود.

سئو کلاه - سفيد چیست ؟ (White Hat)

در اصطلاحات فني اين حوزه، سئو کلاه – سفيد به مجموعه تکنيک‌ها، روش‌ها و استراتژي‌هاي که از قوانين و راهنمايي‌هاي موتورهاي جستجو تبعيت مي‌کنند، اشاره دارد. که اين به معني فريب يا دستکاري موتور‌هاي جستجو و يا کاربران به هيچ وجه نيست. اين همچنين به سئو اخلاقي نيز ياد مي‌شود زيرا دليل آن اين است که يا اجراي بلند مدت داشته و يا از دستورالعمل‌ها و سياست‌هاي صحيح جهت بدست آوردن رتبه‌هاي بالا در نتايج موتور‌هاي جستجو استفاده مي‌کند.

سئو کلاه - سیاه چیست ؟ (Black Hat)

به عبارتي ديگر اصطلاح سئو کلاه – سياه اشاره به مجموعه‌اي از دستورات دارد که به منظور فريب، بازي و دستکاري الگوريتم‌هاي موتورهاي جستجو با هدف بدست آوردن رتبه‌بندي بالا، بکار مي‌رود. اين مهم است که بدانيد اين‌ روش‌ها غير اخلاقي بوده و توسط هيچ موتور جستجويي تاييد نمي‌شود و بکارگيري اين روش‌ها خطر خارج شدن از فهرست پايگاه داده را براي هميشه در بر دارد.

انجام تاکتيک‌هاي سئو کلاه – سياه ممکن است که باعث افزايش رشد ناگهاني در نتايج جستجو شود ولي مي‌تواند منجر به پرداخت جريمه و يا حذف کامل از فهرست پايگاه داده موتور جستجو شود.

مقالات در زمینه بهینه سازی موتور جستجو

در زیر به برخی از مقالات در زمینه بهینه سازی موتور جستجو اشاره شده است:

پژوهشی در استراتژی های بهینه سازی موتور جستجو برای توسعه وب سایت های بزرگ

در این پژوهش محقق معتقد است که هنگامی که پیاده سازی وب سایت به پایان می رسد مشکلی که خیلی از شرکت ها با آن مواجه هستند این مسئله است که نمی دانند که چگونه وب سایت خود را در اینترنت معرفی نماید که بهترین روش برای معرفی وب سایت بهنیه سازی موتور جستجو است. در این تحقیق بر اساس 77 معیاری که از منابع مختلف و موتورهای جستجو بررسی نموده است استراتژهای بهینه سازی برای توسعه وب سایت را بصورت زیر معرفی می نماید:

  • بهبود ساختار سایت
  • استراتژی کلمات کلیدی
  • استراتژی URL
  • بهینه سازی کد
  • پردازش کردن متن
  • بهینه سازی لینک های ورودی
  • استراتژی نام دامنه و هاست

آنالیز تکنیک های بهینه سازی موتور جستجو

این پژوهش استراتژی بهینه سازی شرکت های گوگل و مایکروسافت را بررسی و توضیح داده است و موردی که جهت مطالعه و آنالیز قرار داده است، استراتژی های مربوط به شرکت مایکروسافت است. مهمترین معیارها برای سئو تکنیکال از نظر محقق عبارتند از:

  • اضافه کردن Allow یا DisAllow به نقشه سایت
  • اضافه کردن URL به نقشه سایت
  • اضافه کردن نقشه سایت به robots.txt
  • استفاده از ابزارهای آنالیز جهت crawl

بهینه سازی موتور جستجو جهت افزایش بهبود رویت وب سایت

در این تحقیق محققین عواملی که در افزایش رتبه سایت تاثیر دارند را به 3 سه بخش تقسیم بندی می کنند:

  • شرکت های دارنده موتور جستجو: جستجوکنندگان در صفحات موتورهای جستجو یک پرس و جو را اجرا می کنند سپس نتیجه آن در صفحه نتایج موتور جستجو نمایش داده می شود.
  • وب مسترها و شرکت های بهینه سازی موتور جستجو: شرکت هایی که با استفاده از یکسری ابزار و مهارت ها تلاش می کنند رتبه وب سایت ها را در صفحه نتایج موتور جستجو افزایش دهند
  • جستجو کنندگان در موتورهای جستجو: افرادی هستند که در موتورهای جستجو بدنبال یافتن اطلاعات مورد نظرشان هستند.

محققین معتقد هستند افرادی که فعالیت بهینه سازی را انجام می دهند می بایست از آخرین تغییرات الگوریتم ها ی موتورهای جستجو مطلع باشند و عواملی که باعث می شود ترافیک سایت افزایش پیدا نماید را بخوبی بشناسند و همچنین از کلماتی که کاربران نهایی بدنبال آن می گردند نیز آگاهی داشته باشند و بعبارتی دیگر می بایست اطلاعات خود را در سه دسته بندی بالا همیشه بروز نگه دارند.

بهینه سازی موتور جستجو: مفاهیم آنالیز فنی

در این تحقیق بر اساس یکسری مقالات، مطالعات و راهنمایی ها برخی از مفاهیم بهینه سازی موتور جستجو آورده شده است. محقیق معتقد هستند بهینه سازی موتور جستجو فرآیندی است که هیچ وقت تمام نمی شود و تکنیک های زیادی برای بهتر کردن رتبه سایت وجود دارد ولی پیاده سازی همه آنها مشکل است. :

تکنیک هایی که در این تحقیق برای بهینه سازی عنوان شده است عبارتند از:

  • افزایش لینک های خارجی
  • تغییر اسم فایل ها
  • لینک یک طرفه
  • کلمات کلیدی
  • استفاده از Meta Tag
  • استفاده صحیح از عنوان
  • استفاده از robots.txt
  • بهینه سازی محتوا

انواع سئو

سئو بصورت کلی به 4 دسته تقسیم بندی می شود. این تقسیم بندی بیشتر از نظر مفاهیم اصلی سئو بوده که عبارتند از:

سئو داخلی: به کلیه بهینه سازی ها که داخل وب سایت اتفاق می افتد گفته می شود.

سئو داخلی به فرآیند بهینه سازی صفحات وب سایت جهت رسیدن به نتایج بالای موتورهای جستجو گفته می شود. مواردی از قبیل محتوا، کلمات کلیدی، آدرس صفحات، تصاویر و ده ها استراتژی دیگر در سئو داخلی پیاده سازی می شود.

در مقاله آموزشی سئو داخلی به تکنیک های جامع و اصلی این روش بهینه سازی پرداخته شده است. با پیاده سازی این موارد می توانید رتبه بالایی را در نتایج گوگل بدست آورید.

سئو خارجی: به کلیه بهینه سازی ها که خارج از وب سایت انجام می شود گفته می شود.

سئو خارجی به تمامی استراتژی هایی که در خارج از وب سایت انجام می شود، گفته می شود. استراتژی هایی از قبیل برندسازی، کانتنت مارکتینگ، لینک سازی و فعالیت در شبکه های اجتماعی. پیاده سازی این استراتژی های باعث می شود تا موتورهای جستجو به سایت شما اعتماد بیشتری نمایند.

در مقاله آموزشی سئو خارجی به تکنیک های جامع این روش بهینه سازی پرداخته شده است.

سئو فنی: به بهینه سازی هایی که برای خزیدن بهتر موتورهای جستجو در سایت انجام می شود گفته می شود.

سئو تکنیکال به تمامی جنبه های فنی وب سایت که روی سئو تاثیر گذار است، می پردازد. مواردی از قبیل هاست، سرعت وب سایت، نقشه xml، روبات و ده ها استراتژی دیگر که می تواند در سئو تکنیکال پیاده سازی شود.

سئو تکنیکال این امکان را برای موتورهای جستجو فراهم می آورد که کیفیت وب سایت شما را در هنگامی که می خواهند کاربران را به سایت شما هایت کنند، ارزیابی نمایند. در مقاله سئو تکنیکال می توانید این استراتژی های را بصورت کامل بیاموزید.

سئو محلی: به بهینه سازی هایی که برای یک منطقه یا محله خاص انجام می شود گفته می شود.

سئو دارای معیارهای مختلفی می باشد که از مهمترین این معیارها تحقیق کلمات کلیدی می باشد. اگر در متن خود از محتوای با کیفیت استفاده نمایید و آن متن را برای کلمات کلیدی بهینه کنید می توانید بازدید کنندگان زیادی را به سمت سایت خود هدایت نماید. همچنین استفاده از متا تگ ها و تصاویر در این بهینه سازی تاثیر زیادی دارد

چگونه متخصص سئو شویم؟

برای تبدیل شدن به یک متخصص سئو کارهای زیادی می بایست انجام شود. یادگیری اصول اولیه سئو بسیار مهم می باشد و مهمترین اصل در این فرایند یادگیری برنامه ریزی می باشد.اگر چه ممکن است فکر نمایید چیزهای زیادی برای برنامه ریزی وجود ندارد ولی وقتی آنها را کنار هم قرار دهید متوجه خواهید شد چیزهای زیادی وجود خواهد داشت.

این احتمال وجود دارد که شما نخواهید خود تبدیل به یک متخصص سئو شوید و بخواهید یک متخصص سئو در کنار خود داشته باشید که در این رابطه شرکت سئوکار می تواند به عنوان یک شرکت متخصص در این حوزه به شما کمک نماید.

چرا سئو اهمیت دارد؟

اگربخواهیم در یک جمله پاسخ دهیم: جستجو یک منبع بزرگ ترافیک است.

مهمترین دلایل اهمیت سئو در سئو آمده است:

1. جستجوی ارگانیک اغلب منبع اصلی ترافیک وب سایت است

طبق آخرین نظرسنجی های انجام شده در سایت های مختلف، بیش از 60 درصد از کل ترافیک وب سایت ها طریق موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ، یاهو و یوتیوب بدست می آید. در مجموع، جستجو 10 برابر بیشتر از رسانه های اجتماعی ترافیک دارد.

2. سئو باعث ایجاد اعتماد و اعتبار می شود

هدف سئو ایجاد پایه ای قوی برای یک وب سایت بوده و باعث ایجاد اعتبار و برند سازی و جلب اعتماد بیشتر برای کاربران می شود.

3. سئو بهترین راه برای درک صدای جستجو کننده است

از درک تغییرات کلان بازار تا درک هدف جستجو کننده در جزئیات، سئو به ما می گوید که مشتریان چه می خواهند و چه نیاز دارند.

4. سئوی خوب همچنین به معنای تجربه کاربری بهتر است

تجربه کاربری به اولویت اول هر بازاریاب تبدیل شده است. همه خواهان رتبه بندی ارگانیک بهتر و حداکثر بازدید هستند

5.سئوی محلی به معنای افزایش تعامل، ترافیک و نرخ تبدیل است

با افزایش ترافیک موبایل، جستجوی محلی به بخش اساسی موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط تبدیل شده است.

6. سئو بر چرخه خرید تأثیر زیادی دارد

افزایش نرخ تبدیل عنصر حیاتی سئو است. استفاده از تاکتیک‌های سئو باعث دیده شدن بیشتر محصولات و خدمات سایت شده و اهمیت و قابل اعتماد بودن آنچه به مشتریان افزایش یافته و خرید آن محصولات و خدمات به تناسب افزایش می یابد.

دلایل ضرورت سئو( بهینه سازی موتور جستجو) چیست؟

چرا سئو ضروری است؟ باید بدانیم که مردم در حال حاضر تمام اطلاعات مورد نیاز خود را در اینترنت جستجو می کنند.جستجو دیگر محدود به رایانه ها و حتی تلفن های همراه نیست و شامل ساعت، عینک و پیشرفته ترین دستگاه های هوشمند می شود.

از آنجایی که جستجو برای افراد به اشکال مختلف، اعم از صوتی، وب یا حتی یوتیوب ضروری است، سئو نیز یک وب سایت جهت افزایش بازدید آن در نتایج جستجوی الزامی می باشد.

با توسعه مداوم فناوری و ظهور دستگاه های جدید که افراد برای جستجوی خود از آنها استفاده می کنند نرخ جستجو هیچ وقت کاهش نمی یاد. بنابراین، همیشه باید به توسعه  و سئو سایت خود ادامه دهید تا به صدر نتایج جستجو برسید.

بنابراین اهمیت بهینه سازی برای موتورهای جستجو یا سئو در این است که بازدید یا ترافیک رایگان برای شما به همراه خواهد داشت، به شرطی که محتوای مناسبی تهیه کرده باشید که نیازهای کاربران را برآورده نماید.

چگونه می توانم سئو را یاد بگیرم؟

اگر علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) هستید، تعدادی وب سایت عالی وجود دارند که می توانند منابع مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهند. Search Engine Land، Moz و Semrush همه این سایت ها از مراجع معتبر در سراسر دنیا هستند  و اطلاعات زیادی در رابطه با  تحقیقات کلمات کلیدی گرفته تا ایجاد لینک و بازاریابی محتوا ارائه می دهند. نکته مهم اینکه، آنها بسیاری از این اطلاعات را به صورت رایگان ارائه می دهند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که برای بررسی سایت ها و پست های وبلاگ آنها وقت بگذارید. همچنین اگر می خواهید از منابع فارسی استفاده نمایید سایت شرکت سئوکار شامل صدها مقاله سئو بوده که بصورت رایگان می توانید از این اطلاعات استفاده نمایید.

سئو کلاه خاکستری

این روش سئو مابین سئو کلاه سفید و کلاه سیاه بوده و در کل با توجه به ریسک آن پیشنهاد نمی شود. به این دلیل که روش های سئو کلاه خاکستری نه به دسته کلاه سفید و نه به دسته کلاه سیاه تعلق دارند زیرا شرایط و ضوابط مربوط به این سئو نامشخص است. با این وجود، استفاده از روش های سئو کلاه خاکستری منجر به محدودیت سایت در موتورهای جستجو نمی شود. انجام روش‌های سئو کلاه خاکستری می‌تواند به سایت در طولانی مدت آسیب وارد نماید. با این حال جهت کسب اطلاعات بیشتر به محتوای سئو کلاه خاکستری مراجعه شود.

سئو بین المللی چیست؟

سئو بین المللی ترافیک ارگانیک وب سایت شما را از مناطق و زبان های مختلف بهبود می بخشد. اگر می‌ خواهید در سئو بین‌المللی موفق شوید، باید به بافت فرهنگی کسب و کار هدف خود توجه کنید و به آن‌ها اجازه دهید تا بتوانند بر اساس فرهنگ و زبان خود از سایت شما استفاده نمایند. جهت انجام سئو بین المللی در قالب خود باید به تاریخ‌ها و زمان‌ها بر اساس مکان های هدف خود به درستی استفاده نمایید. هدف سئو بین المللی ایجاد یک تجربه آنلاین خوب بصورت جهانی برای مخاطبان هدف شما است.

چند تکنیک مهم که یک متخصص سئو باید همیشه رعایت نماید

1- یک زیر ساخت فنی قوی برای وب سایت ایجاد نمایید

سئو تکنیکال از ارزش بسیار بالایی برای موتورهای جستجو مخصوصا گوگل برخوردار است. اگر وب سایت شما به کندی لود شود، کاربران تمایلی ندارند که در سایت شما باقی بمانند و اصطلاحا نرخ فرار وب سایت شما افزایش می یابد. همچنین اگر وب سایت شما دارای خطاهای زیادی باشد، نمی تواند در سئو شانس بالایی داشته باشد. در سئو تکنیکال سرعت بارگذاری صفحات از اهمیت بالایی برخوردار می باشد تا آنجاییکه گوگل در سال 2022 یک پروژه جدید به اسم Core Web Vitals برای آن راه اندازی نمود که جهت کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه به مقاله کور وب ویتال مراجعه نمایید.

2- تحقیق جامع کلمات کلیدی سایت خود را بدرستی انجام دهید

بعد از آنکه سئو تکنیکال سایت خود را انجام دادید و وب سایت از نظر فنی مشکلی نداشت نوبت آن است که برای وب سایت خود کلمات کلیدی مناسب انتخاب نمایید. کلمات کلیدی به طور کلی به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

1- کلمات کلیدی Seed: این کلمات کلیدی معمولا کوتاه بوده و بین 1 تا 3 کلمه هستند. به عنوان مثال اگر سایت شما در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می نماید کلماتی از قبیل: دیجیتال مارکتینگ، خدمات سئو و .. جزو کلمات کلیدی Seed محسوب می شوند.

2- کلمات کلیدی طولانی: این کلمات کلیدی معمولا طولانی تر بوده و بیشتر از 3 کلمه هستند و مربوط به پرس و جو های خاص می شوند. به عنوان مثال: بازاریابی محتوا چیست؟

اگر کسب و کار شما کوچک است و تازه می خواهید کار خود را شروع نمایید بهتر است روی کلمات کلیدی طولانی تمرکز داشته باشید. زیرا رقابت روی این کلمات معمولا کمتر است و براحتی می توانید در موتورهای جستجو جایگاه کسب نمایید. به طور کلی پیشنهاد می شود برای وب سایت خود ترکیبی از کلمات کلیدی Seed و طولانی انتخاب نمایید. ابزارهای متنوعی نیز وجود دارد که می تواند به شما کمک زیادی نماید. جهت کسب اطلاعات بیشتر به مقاله کلمات کلیدی مراجعه شود.

3- محتوایی ایجاد نمایید که در موتورهای جستجو رتبه بگیرد.

تولید محتوای با کیفیت بالا این امکان را برای شما فراهم می نماید تا بتوانید در حوزه کاری خود به عنوان سایت مرجع قرار بگیرید. در محتوای با کیفیت معیارهای زیادی تاثیر گذار هستند. برخی از آنها عبارتند از:

هدف کاربر: اول از همه شما باید بررسی کنید که آیا محتوای شما با هدف کاربر تطابق دارد یا خیر؟ آیا در حد امکان به سوالات پاسخ قانع کننده ای می دهد یا خیر؟

طول محتوا: طبق تحقیقات ارائه شده توسط HubSpot طول یک مقاله ایده آل بین 2100 تا 2400 کلمه است. این به این معنا نیست که محتوای کمتر از این کلمه نمی تواند جایگاه بگیرد، بلکه هر چقدر محتوا غنی تر و کاملتر باشد می تواند عملکرد بهتری داشته باشد و خوانندگان را مدت زمان بیشتری در سایت نگه دارد.

منحصر بفرد بودن: محتوای وب سایت هایی که در رتبه های بالا نتایج جستجو قرار دارند ویا بعبراتی دیگر از سئو خوبی برخوردار هستند،  همیشه منحصر بفرد بوده و از جایی کپی نشده اند.

لینک های داخلی: لینک های داخلی باعث شده کاربران و موتورهای جستجو براحتی بین محتواهای وب سایت شما حرکت کنند و محتوای وب سایت شما سریع تر ایندکس شود.

اگر تازه می خواهید کار خود را شروع نمایید و با برنامه ریزی های سئو آشنا شوید با سئوکار همراه باشید.

سوالات متداول

سئو سایت چیست و چگونه کار می کند؟

به فرایند دریافت ترافیک ارگانیک از موتورهای جستجو سئو گفته می شود. هدف از بهینه سازی یا سئو بهبود موقعیت سایت در نتایج موتورهای جستجو است. هر چقدر جایگاه سایت بالاتر باشد افراد بیشتر سایت شما را بازدید می کنند.

سئو بهتر است یا تبلیغات در گوگل ادوردز؟

سئو به بالا رفتن رتبه وب سایت در موتورهای جستجو کمک می نماید و به شرکت گوگل هزینه ای پرداخت نمی شود ولی تبلیغات در گوگل ادوردز یک روش تبلیغات پولی بوده و به کسب و کارها اجازه می دهد تا شانس نمایش آگهی خود را در نتایج جستجو داشته باشند

آیا کسب و کارهای کوچک نیازمند سئو هستند؟

اگر شما دارای یک کسب و کار کوچک یا محلی هستید که سعی دارید مشتریان بیشتری در شهر یا محله خود داشته باشید، سئو بسیار مهم است زیرا افراد را قادر می سازد ابتدا شما را پیدا کنند و برند شما را بشناسند و طبق بررسی های انجام شده بیش از 90 درصد مردم علاقه دارند خدمات خود را از کسب و کارهای محلی دریافت نمایند.

تفاوت بین سئو و دیجیتال مارکتینگ چیست؟

سئو در درجه اول بر رتبه بندی یک وب سایت متمرکز است. بازاریابی دیجیتال با هدف تقویت و تبلیغ برند از طریق کانال های دیجیتال مختلف مانند وب سایت ها، رسانه های اجتماعی، ایمیل ها و غیره است.

یادگیری سئو چقدر طول می کشد؟

یادگیری اصول سئو 1 تا 3 ماه طول می کشد. اصول بهینه سازی موتور جستجو را می توان در عرض 3 ماه فهمید و آموخت، با این حال، مفاهیم پیشرفته تر می تواند بین 6 تا 18 ماه طول بکشد.

مزایای سئو چیست؟

در صورتی که روی سایت شما یک سئو قوی انجام شده باشد هر ماه سایت شما می تواند هزاران بازدید کننده بدست آورد و طبیعی است که می تواند بصورت مستقیم روی فروش و جذب مخاطب شما ارتباط مستقیم داشته باشد. با استفاده از سئو برند شما شناخته شده و می توانید جایگاه ویژه ای در کسب و کار خود بدست آورید.

اشتباهات رایج در سئو چیست؟

برخی اشتباهات رایج در سئو وجود دارد که می تواند به سایت شما اسیب وارد نماید. برخی از این موارد عبارتند از: 1- انتخاب اشتباه کلمات کلیدی 2- محتوای بی کیفیت 3- کلمات کلیدی اسپم 4- سرقت محتوا

مقالات مرتبط با سئو

جهت کسب مشاوره سئو و طراحی سایت با ما تماس بگیرید

 

 

 

 

 

سئو یکی از زیرمجموعه‌های دیجیتال مارکتینگ است که اگر در فضای آنلاین فعالیت داشته باشید یا به موضوعات مرتبط با آن علاقمند باشید، ناگزیر هستید برای یادگیری آن وقت بگذارید.

احتمالاً شما هم چنین جملاتی (یا مشابه آن‌ها) را زیاد شنیده‌اید:

«شما باید روی سئو سرمایه گذاری کنید.»

«شما دیده نمی‌شوید؛ اگر در صفحه‌ی اول گوگل نباشید اصلاً حضور شما در فضای آنلاین بیهوده است.»

«چرا سئوکار نمی‌آورید تا مسئولیت بهینه سازی سایت شما برای موتورهای جستجو را به عهده بگیرد؟»

«اگر سایت … هنگام جستجوی کلمه … در صفحه‌ی اول گوگل می‌آید، به خاطر یک سری تکنیک است. اسم این تکنیک ها سئو است.»

«الگوریتم‌ها عوض شده. کافئین؟ پاندا؟ مرغ مگس خوار؟ کبوتر؟ سیستم دیپ مایند؟»

«ما می‌توانیم شما را به صفحه‌ی اول موتورهای جستجو بیاوریم. مطمئن باشید این منطقی‌ترین سرمایه گذاری شماست.»

درس‌های مربوط به سئو در متمم با هدف تربیت متخصص سئو طراحی نشده‌اند.

بلکه هدف اصلی ما، آشنایی دوستان متممی با کلیات SEO و برخی از پایه‌ای‌ترین تکنیک های سئو است. تا هم بتوانند کارهای ساده‌ و اولیه‌ی سئو برای سایت یا وبلاگ خود را مدیریت کنند و هم در صورت علاقه، مسیری برای مطالعه و یادگیری بیشتر سئو پیش روی آنها ترسیم شود.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

سئو مخفف چیست؟

کلمه‌ی SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است که می‌توان آن را به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو ترجمه کرد. البته خود سئو هم در فارسی بسیار رایج شده و حتی گاهی ترکیب‌های اضافی و توصیفی و عبارات فعلی (مانند بهبود سئو، سئو کردن، سئو سازی) را نیز با آن می‌سازند و به‌کار می‌برند.

هدف روش های سئو این است که هنگام جستجوی کاربران در گوگل و سایر موتورهای جستجو، این موتورها رتبه‌ی بهتری را به مقاله‌ها و محتوای یک سایت اختصاص دهند.

تعریف سئو و چند نکته درباره SEO

اگر چه به نظر نمی‌رسد تاکید بر اهمیت SEO چندان ضروری باشد،‌ اما بد نیست مروری به برخی آمارهای منتشر شده درباره موتورهای جستجو داشته باشیم‌.

طبیعی است که با توجه به روش اجرای تحقیق، آمار و ارقام ارائه شده توسط منابع مختلف، می‌توانند متفاوت باشند؛ بنابراین شاید بهتر باشد به جای تمرکز بر مقدار دقیق اعداد، بیشتر به مقیاس و اهمیت نسبی آنها توجه کنیم:

مردم جهان روزانه بین ۶ تا ۷ میلیارد بار از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند (منبع).

 هفتاد تا هشتاد درصد جستجوگران، به لینک‌هایی که به صورت تبلیغ (با پرداخت پول) توسط موتورهای جستجو از جمله گوگل، نمایش داده می‌شوند، نگاه نمی‌کنند.

 کسی که از طریق کلیک کردن روی لینک در موتور جستجو وارد فضای آنلاین شما می‌شود، در مقایسه با کسی که شما برای بازاریابی به سراغ او رفته‌اید، برای تبدیل شدن به یک مشتری هزینه‌ی کمتری خواهد داشت.

جستجو بر روی موبایل طی سال‌های اخیر همواره روندی افزایشی داشته و از سال ۲۰۱۵ به بعد، سرچ موبایل از سرچ دسکتاپ بیشتر شده است. همچنین در حال حاضر، سهم دسکتاپ در میان ابزارهای اتصال به اینترنت در سطح جهان کمتر از ۵۰ درصد است (منبع).

سهم موبایل و تبلت و دسکتاپ از فضای وب

[ مطالعه بیشتر: اهمیت سئو – چرا سئو مهم است؟ ]

در حال حاضر کدام موتورهای جستجو بیشتر استفاده می‌شوند؟

کم نیستند کسانی که موتور جستجو و گوگل را به عنوان واژه‌های مترادف به کار می‌برند.

البته به سادگی هم نمی‌توان از این کار ایراد گرفت؛ چون حتی Google کردن هم به عنوان یک فعل در زبان انگلیسی پذیرفته شده است.

با این حال شاید مناسب باشد به دو گزارش که توسط سایت معتبر Search Engine Land منتشر شده اشاره کنیم تا در خاطرمان بماند که تنها بازیگر صنعت جستجو، موتور جستجوی گوگل نیست:

کاربران کدام موتورهای جستجو را می شناسند؟ تکنیک های سئو را با هدف قرار دادن کدام موتور جستجو به کار بگیریم؟

آنچه در پاسخ به این سوال مشخص می‌شود، بیشتر نشان‌دهنده‌ی آگاهی کاربران از برندها است.

همان‌طور که می‌بینید موتورهای جستجوی Google و Yahoo و Bing برای کاربران بیشتر از سایر موتورهای جستجو شناخته شده هستند.

در پرسش دیگری از کاربران خواسته شده موتور جستجوی اصلی مورد استفاده خود را اعلام کنند:

موتور جستجوی اصلی مورد استفاده شما چیست

همان‌طور که می‌بینید در اینجا، گوگل با سایر موتورهای جستجو فاصله‌ی معناداری دارد و به همین علت، شاید هنوز هم – تا زمانی که تغییری جدی در سهم بازار موتورهای جستجو به وجود نیامده – باید بپذیریم که استفاده از موتور جستجو و گوگل به عنوان تعبیرهای مترادف چندان نادرست نیست.

نقش سئو در ارتقاء کیفیت محتوا در سال‌های اخیر

در گذشته ضعف‌هایی که در الگوریتم‌های موتورهای جستجو وجود داشت باعث شده بود یک تعبیر بین تولیدکنندگان محتوا رایج شود. آنها می‌گفتند:

 

شما دو روش برای نوشتن در فضای وب دارید.

می‌توانید برای کاربران و بازدیدکنندگان سایت خود بنویسید و می‌توانید برای موتورهای جستجو بنویسید.

 

نوشتن برای موتورهای جستجو به معنای تنظیم متن‌های بی‌معنی، تزریق بی‌خاصیت کلمات کلیدی در متن‌ها، ارائه‌ی لینک‌های بدون کاربرد، وادار کردن کاربران به کلیک و کارهایی از این دست بود.

نوشتن برای کاربران، اگر چه رضایت بازدیدکنندگان را تأمین می‌کرد، اما الزاماً به رتبه‌ی بهتر در موتورهای جستجو منتهی نمی‌شد.

خوش‌بختانه طی سال‌های اخیر، با بهبود الگوریتم‌های موتورهای جستجو و توسعه دانش هوش مصنوعی و تحلیل متن، باعث شده است که چنین مواردی کمتر و کم‌رنگ‌تر شوند.

کمی بررسی شما را متقاعد خواهد ساخت که رعایت اصول سئو و استانداردهای مد نظر موتورهای جستجو، می‌تواند هم‌زمان با بهبود سئو سایت، رضایت خوانندگان و کاربران شما را نیز افزایش دهد.

همچنین، تلاش برای افزایش رضایت کاربران، معمولاً به ارتقای رتبه شما در موتورهای جستجو نیز کمک خواهد کرد.

به همین علت، بر خلاف سال‌های گذشته که موتورهای جستجو را مسبب کاهش کیفیت تولید محتوا در فضای وب می‌دانستند، امروز چنین توصیفی بسیار کمتر شنیده می‌شود و به کار می‌رود.

 

 

با توجه به بهبود کیفیت نتایج موتورهای جستجو، و ارتقاء الگوریتم‌های آنها، نادرست نیست اگر وقت و بودجه‌ای را که صرف سئو می‌کنید، به عنوان بخشی از فعالیت‌های تأمین رضایت کاربران لحاظ کنید. البته به شرطی که فلسفه‌ی واقعی سئو و راهکارهای پایدار و بلندمدت آن را به کار بگیرید.

چه چیزهایی با سئو اشتباه گرفته می‌شوند؟

 

گاهی اوقات، کسانی که با SEO آشنا نیستند،‌ آن را به عنوان یک جانشین رایگان برای بازاریابی و تبلیغات در نظر می‌گیرند.

اما باید به خاطر داشته باشیم که توجه به اصول سئو اگر به شیوه‌ای علمی و دقیق و تخصصی انجام شود، اتفاقاً راهکاری زمان‌بر، دشوار و گران‌قیمت است.

کسب و کاری که می‌خواهد در موتورهای جستجو وضعیت مطلوبی داشته باشد، باید نکات بسیاری را رعایت کند که موارد زیر، تنها بخش کوچکی از آنهاست:

 تولید دائمی محتوای اصیل و بدون کپی کاری (درس مرتبط: تولید محتوا)

به روز کردن محتوای قدیمی بر اساس اطلاعات و نیازهای جدید

ایجاد حس رضایت در خوانندگان و کاربران

قانع کردن بازدیدکنندگان به اینکه مدت بیشتری را در سایت شما بگذرانند

همه‌ی این کارها، هزینه‌بر هستند و همیشه و هر روز بخشی از وقت و منابع شما را به خود اختصاص خواهند داد.

 

 

SEO همچنین، یک کمپین تبلیغاتی نیست که به عنوان یک پروژه با بودجه‌ای مشخص و در یک محدوده‌ی زمانی مشخص، اجرا شود.

همچنانکه یک مجموعه تکنیک و اصول فنی هم نیست.

بلکه نوعی نگرش به محیط وب و تولید محتوا و شکلی متفاوت از حضور در فضای آنلاین است.

اگر چنین نگاهی را باور نداشته باشیم، به احتمال زیاد SEO به یکی از شیوه‌های قدرتمند برای هزینه کردن بی‌فایده‌ی پول و منابع کسب و کار ما تبدیل خواهد شد.

 

تکنیک های سئو کلاه سیاه در برابر سئو کلاه سفید

یکی دیگر از بحث‌های رایج در تحلیل سئو سایت‌ها، طبقه‌بندی راهکارهای سئو و بهینه سازی وب سایت است. این طبقه‌بندی را معمولاً به صورت تکنیک های سئو کلاه سیاه (Black Hat) در برابر سئو کلاه سفید (White Hat) مطرح می‌کنند.

اگر بخواهیم تفاوت سئو کلاه سیاه و کلاه سفید را خیلی مختصر توضیح دهیم باید بگوییم که سئو کلاه سفید، می‌کوشد یک محتوای ارزشمند را به بهترین شکل ممکن به گوگل و سایر موتورهای جستجو معرفی کند.

اما سئو کلاه سیاه، می‌کوشد با شناسایی نقطه ضعف‌ها و محدودیت‌های الگوریتم‌های سئو، سایت را به شکلی بهینه سازی کند که رتبه سئو بهتری به دست بیاورد.

معمولاً با توسعه و هوشمندتر شدن الگوریتم‌ها، این روش‌ها هم کارایی خود را از دست می‌دهند و فضا برای سئوکارهای کلاه سیاه، تنگ‌تر می‌شود.

سئوی کلاه سیاه و سئوی کلاه سفید

 

هدف ما در درس سئو چیست؟ افزایش بازدید گوگل

این نکته را تقریباً همه پذیرفته‌اند که بزرگترین و ارزان‌ترین و معتبرترین مسیر ورود به یک سایت موتورهای جستجو هستند.

آشنایی با SEO و فلسفه آن، چیزی نیست که مختص برنامه‌نویسان و طراحان سایت باشد. خصوصاً با توجه به توسعه‌ی الگوریتم‌های جستجو و هوشمندتر شدن موتورهای جستجو، عملاً همه‌ی کسانی که مستقیم و غیرمستقیم در وب‌سایت یک کسب و کار نقش ایفا می‌کنند، لازم است با اصول و مبانی و منطق سئو آشنا باشند.

در مجموعه درس‌های SEO چیست در متمم می‌کوشیم مبانی کلی سئو، کاربردها و نکات کلیدی در آن را خدمت شما ارائه کنیم.

موارد زیر از جمله نکاتی هستند که در این مجموعه درس مورد توجه قرار خواهیم داد:

  آشنایی با موتورهای جستجو و وظیفه آنها

  چه کارهایی انجام دهیم تا موتورهای جستجو و به طور خاص گوگل، ما را به مخاطبان خود نمایش دهند؟

  چه سهمی از موفقیت در سئو به خاطر تکنیک است و چه سهمی به خاطر محتوا؟

برخی از مهمترین تکنیک های سئو (ابزارهای سئو)

اگر نمی‌خواهید سئو را به شکل عمیق و حرفه‌ای بیاموزید و صرفاً می‌خواهید به عنوان یک وبلاگ نویس، برخی از نکات سئو را بدانید و در مطالب خود رعایت کنید، می‌توانید مستقیماً به سراغ دو درس حضور در صفحه اول گوگل و لینک سازی داخلی بروید:

حضور در صفحه اول گوگل

لینک سازی داخلی و اهمیت آن در سئو سایت

اما شکل حرفه‌ای‌تر یادگیری سئو این است که ابتدا مفهوم سئو داخلی (On-page SEO) و سئو خارجی (Off-page SEO) را یاد بگیرید و سپس، تکنیک‌های مربوط به هر یک از این دو شاخه را با جزئیات بیشتر و دقیق‌تر بررسی کنید و بیاموزید.

 سئو داخلی و سئو خارجی چه هستند؟ تفاوت سئو داخلی و خارجی چیست؟

برخی از منابع و مراجع مورد استفاده و استناد در آموزش سئو

ما در هر درس، بسته به موضوع، منبع مورد استفاده را به صورت شفاف و مشخص نقل می‌کنیم.

اما در میان منابع مورد استفاده، چند سایت و وبلاگ هستند که محتوای آنها کلیدی‌تر است و عملاً در سطح جهان، مرجع محسوب می‌شوند.

در صورتی که بخواهید منابع باکیفیت و به روز را دنبال کنید، پیشنهاد می‌کنیم از این سایت‌ها و وبلاگ‌ها شروع کنید:

فهرست چند وبلاگ برای آموزش سئو

 

 

پیشنهاد عضویت در متمم

 

دوست عزیز. شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.

همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت به همه‌ی درس‌های متمم دسترسی خواهید داشت:

 فهرست درس‌های متمم

البته از میان درس‌های مطرح شده، درس‌های زیر بیشتر به فضای دیجیتال نزدیک هستند:

  تولید محتوا  |  استراتژی محتوا  |  آموزش بازاریابی محتوا

  سواد دیجیتال  |  دیجیتال مارکتینگ

  ایمیل مارکتینگ  |  شبکه های اجتماعی | آموزش CRM

  آموزش سئو  |  جستجو در گوگل

 

 

 

 

 

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

 

 

 

 

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

 

     برخی از دوستان متممی که به این درس علاقه مندند:    مجتبی رحیمی ، نادیا ، ایمان قاسمی ، لیلا ، سیدوحید سجادی نیا

 

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری SEO چیست به شما پیشنهاد می‌کند:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سئو چیست

سئو (SEO) یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو، مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی است که در طراحی و کدنویسی سایت، تدوین استراتژی محتوایی، تولید محتوا و لینک‌سازی خارجی انجام می‌دهیم تا جایگاه بهتری در نتایج جستجوی گوگل کسب کرده و بازدیدکننده بیشتری برای سایت جذب کنیم.

نمایشگر ویدیو
 
 
 
 
00:00
 
00:00
 
 

ولی تعریف سئو به همین جا ختم نمی‌شود عبارت SEO مخفف سه کلمه Search Engine Optimization است که به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. ولی امروزه؛

مفهوم سئو به Search Experience Optimization تغییر یافته که برابر است با بهینه سازی تجربه کاربر هنگام جستجو

به عبارت دیگر؛ باید اهمیت ویژه‌ای برای رضایت کاربر از نتیجه یافت شده در گوگل قایل شویم.

فاکتورهای متعددی بر سئو سایت و تعیین جایگاه آن در نتیجه جستجو تاثیرگذارند، از کلمات بکار رفته در متن و محتوا گرفته تا لینک‌های ورودی از سایت‌های دیگر، همچنین استاندارد بودن ساختار و کدنویسی سایت (تکنیکال) برای موتورهای جستجو بر بهبود سئو سایت ما تاثیرگذار است.

همه این فاکتورها زمانی ارزشمند و اثربخش هستند که در راستای هدف بزرگتری به نام بهبود تجربه کاربری باشند.

مشاوره رایگان، خدمات حرفه‌ای

از اولین تماس تا بیشترین فروش کنار شما هستیم.

خدمات تخصصی سئو توسط تیم وبسیما

چرا سئو سایت برای ما مهم است؟

روزانه میلیاردها جستجو در گوگل انجام می‌شود ولی دلیل اهمیت سئو تنها تعداد بالای جستجوها نیست.

با ورود و همه‌گیر شدن تلفن‌های همراه، جستجو در اینترنت به یک ابزار قابل اعتماد و در دسترس برای پیدا کردن پاسخ سوالات، تصمیم‌گیری در مورد خرید یک محصول یا حتی پیدا کردن نزدیک‌ترین نانوایی محل تبدیل شده است. نتایجی که پس از جستجو به کاربر نمایش داده می‌شود نقش مهمی در فرآیند شناخت و تصمیم‌گیری او بازی می‌کند.

با سرمایه‌گذاری در حوزه سئو، این شانس را خواهیم داشت که در لحظه‌ای مناسب به مخاطب معرفی شویم؛ زمانی‌که به محصول یا خدمات ارائه شده نیاز دارد و به دنبال پاسخ مناسبی برای آن می‌گردد و به دوست مورد اعتماد خود یعنی گوگل رجوع می‌کند.

اعتماد کاربران؛ همان برگ برنده‌ای‌ست که گوگل را به چنین شرکت بزرگی در دنیا تبدیل کرده است. واقعیت این است که؛ به آنچه حاصل از جستجوی خودمان در گوگل است اعتماد بیشتری داریم تا محتوایی که به صورت تبلیغات (بنر، پیامک، ایمیل و …) به دست ما رسیده است.

کسب و کارهای سنتی تصور می‌کنند که برای ورود به فضای بازاریابی دیجیتال، داشتن یک سایت زیبا و قدرتمند کفایت می‌کند.

طراحی سایت زیبا و قدرتمند، نقطه شروع مناسبی یک کسب و کار اینترنتی است ولی تضمینی برای موفقیت نیست!

یک فروشگاه لباس را تصور کنید که بهترین برندهای دنیا را با پایین‌ترین قیمت عرضه می‌کند ولی در شهری کم جمعیت، طبقه زیرهمکف پاساژی متروک یا یک کوچه فرعی در محله‌ای مسکونی قرار گرفته است. میزان فروش این فروشگاه چقدر با کیفیت محصولاتی که ارائه می‌کند همخوانی دارد؟ قطعا نمی‌تواند از تمام پتانسیل‌های خود بهره بگیرد.

همانطور که موقعیت مکانی یک فروشگاه حضوری بر میزان مراجعه و فروش آن تاثیرگذار است، برای یک سایت اینترنتی حضور در نتایج جستجو و کسب جایگاه در عبارات کلیدی اهمیت خواهد داشت و برای تحقق این مهم به یک چیز نیاز داریم؛ سئو.

چرا موتورهای جستجو به سئو نیاز دارند؟

افرادی که به تازگی با سئو آشنا می‌شوند معمولا با سوالاتی منطقی روبرو می‌شوند که درک اهمیت سئو و نیاز گوگل به آن را دشوار می‌کند. سوالاتی مانند:

مگر نه اینکه گوگل از هوش مصنوعی بهره می‌برد؟ هزاران مهندس نخبه را گرد هم آورده و سال‌هاست که برای بهبود الگوریتم‌ها و ارائه بهترین پاسخ به کاربر تلاش می‌کند؟ پس چرا هنوز قادر به تشخیص محتوای ارزشمند نیست؟ چرا برای کسب جایگاه باید استانداردهای سئو را در سایت خود رعایت کنیم؟

فراموش نکنیم که؛ هدف گوگل تنها تشخیص کیفیت محتوا و اعتبار سایت نیست بلکه رتبه‌بندی آنها برای نمایش به کاربر نیز اهمیت بالایی دارد.

صفحه اول نتایج جستجو حداکثر 10 سایت را به کاربران پیشنهاد می‌دهد و هر سایتی که در رتبه بالاتری باشد شانس بیشتری برای جلب توجه کاربر و افزایش بازدید خواهد داشت. در نتیجه؛

وقتی از سئو صحبت می‌کنیم، با یک رقابت سخت و فشرده روبرو هستیم.

تجربه کاربری؛ کلیدواژه‌ای است که گوگل تاکید زیادی بر آن دارد و این تجربه تنها به کیفیت محتوا وابسته نیست. فاکتورهای متعددی مانند سرعت نمایش صفحه، خوانایی و دسترسی به محتوا، اعتبار سایت و نویسنده و … می‌توانند بر تجربه و رضایت کاربر تاثیرگذار باشند.

سایت‌ها و صفحات زیادی در سطح وب وجود دارند که محتوایی مفید و کاربردی را ارائه کرده‌اند ولی هرگز شانسی برای حضور در صدر نتایج جستجو ندارند! چرا که به جنبه‌های دیگر سئو توجه نکرده و زحمات خود را هدر داده‌اند، در نتیجه رقبا با محتوایی ضعیف‌تر، بازدید و فروش بیشتری کسب می‌کنند.

مهمترین مراحل سئو سایت چیست؟

سئو یا همان بهینه‌سازی سایت برای موتور جستجو، یک مسابقه است که موفقیت در آن فرآیندی زمانبر، پیچیده و مستمر است. تکنیک‌ها و روش‌های زیادی برای کسب جایگاه بهتر در نتایج گوگل وجود دارد که هر کدام می‌توانند تاثیر مثبتی در این فرآیند داشته باشند ولی زمانی اثربخشی لازم را دارند که در مسیری درست و با هدفی مشخص اجرا شوند. برای موفقیت در سئو هر سایت نیازمند 3 بازوی اصلی هستیم که عبارتند از:

سه بازوی اصلی برای موفقیت در سئو چیست

1- سئو تکنیکال

پیش از شروع فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی محتوا، به یک بستر قدرتمند و سایت استاندارد نیاز خواهیم داشت.

استانداردسازی کدنویسی سایت، رعایت اصول سئو در طراحی تجربه کاربری، نشانه‌گذاری استاندارد (Schema) برای درک بهتر ربات‌ها از ماهیت صفحه، بهینه سازی سرعت سایت، نمایش صحیح در موبایل و مواردی از این دست را سئو تکنیکال می‌نامیم.

2- بازاریابی محتوا

موفقیت در سئو بدون محتوا تقریبا غیرممکن است. البته منظور ما تنها محتوای متنی نیست بلکه تصویر، ویدئو، صوت و حتی ابزارهایی که در سایت خود ارائه می‌کنیم در پاسخ‌گویی به نیاز کاربر و درک گوگل از کیفیت محتوای ما تاثیرگذار هستند.

فعالیت‌هایی شامل شناسایی کلمات کلیدی ارزشمند، آنالیز رقبا، تدوین استراتژی محتوایی، تولید محتوای ارزشمند، برچسب‌گذاری و دسته‌بندی موضوعی، لینک‌سازی داخلی و … را می‌توان بخش مهمی از فرآیند بازاریابی محتوا دانست.

3- لینک سازی هدفمند

فعالیت مستمر و هدفمند در شبکه‌های اجتماعی، حضور در فروم‌های تخصصی، دریافت بک لینک از سایت‌های معتبر و مرتبط، خرید رپورتاژ آگهی از رسانه‌های پرمخاطب و … را اصطلاحا SEO Off-page می‌نامیم. فعالیت‌هایی که در بیرون از سایت ما رخ می‌دهند ولی مستقیما بر جایگاه و رتبه ما تاثیر خواهند داشت.

در حوزه‌هایی که با سلامت جسمی و روانی جامعه، اقتصاد، سرمایه‌گذاری، حقوق و قضاوت، قوانین مدنی و به طور کلی سرنوشت یک انسان (Your Money Your Life) سروکار دارند؛ کیفیت محتوا و سئو تکنیکال کافی نیست. اینجا فاکتور دیگری به اسم اعتبار، تخصص و اعتماد (E-A-T) اهمیت خواهد داشت. در واقع اینکه محتوا را چه کسی منتشر کرده است حتی از اینکه با چه کیفیتی ارائه شده مهم‌تر است.

در سایر حوزه‌ها مثل شرکت‌های خدماتی، فروشگاه‌های اینترنتی یا مجلات خبری و سرگرمی؛ تمرکز بر ارائه محتوای با کیفیت در بستری استاندارد می‌تواند ما را به صفحه اول نتایج گوگل برساند ولی برای کسب رتبه 1 و رقابت با سایت‌های قدیمی‌تر شما نیازمند لینک سازی خارجی برای سایت خود هستیم.

0- استراتژی سئو

استراژی یعنی، مشخص کنیم که چه کارهایی را نباید انجام دهیم! پیش از آنکه سایتی طراحی کنیم، محتوایی تولید کنیم یا حتی برای افزایش اعتبار سایت خود هزینه کنیم باید بدانیم که هدف اصلی ما از سرمایه‌گذاری در حوزه سئو چیست.

شاخص‌های کلیدی ارزیابی عملکرد (KPI) برای هر کسب و کاری متفاوت است، مثلا برای یک فروشگاه اینترنتی افزایش فروش و جذب مشتریان جدید مهمترین معیار موفقیت است ولی برای یک شرکت بازرگانی تعداد تماس‌هایی که در روز با تیم مشاوره گرفته می‌شود. از طرفی برای یک مجله اینترنتی یا سایت خبری که تبلیغات مهم‌ترین منبع درآمدش است، میزان بازدید روزانه و زمان حضور کاربران در سایت مهمترین شاخص ارزیابی عملکرد است.

باید بپذیریم که یک سایت نمی‌تواند در همه کلمات کلیدی به رتبه 1 نتایج جستجو برسد.

هدف ما از تدوین استراتژی سئو این است که خطوط قرمز کسب و کار را مشخص کنیم تا زمان و سرمایه ارزشمند خود را بر عبارات و صفحاتی متمرکز کنیم که بیشترین ارزش را برای کسب و کارمان خلق می‌کنند.

سئو کلاه سیاه و کلاه سفید

استفاده از تکنیک‌های سئو درجهت رضایت مشتریان و پیروی از استانداردهای معرفی شده توسط گوگل برای رسیدن به جایگاه برتر در نتایج جستجو را سئو کلاه سفید می‌نامیم.

سادگی، صبر و صداقت؛ سه ویژگی اصلی در سئو کلاه سفید هستند

در مقابل تلاش برای استفاده از ضعف موتورهای جستجو و استفاده از تکنیک‌هایی برای فریب آنها را با نام سئو کلاه سیاه می‌شناسیم. در این روش‌ها معمولات کمترین ارزش و توجه به رضایت کاربر و کیفیت محتوا می‌شود. البته هرچند ماه یک‌بار گوگل این تکنیک‌های کلاه سیاه را شناسایی کرده و سایت‌هایی که از این روش استفاده کرده‌اند را تنبیه خواهد کرد.

سئو کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری

سئو کلاه خاکستری به روش‌هایی گفته می‌شود که مطابق با استانداردهای پیشنهادی گوگل نیستند ولی تشخیص‌شان برای ربات‌های گوگل نیز ساده نیست در نتیجه احتمال جریمه سایت توسط گوگل کاهش یافته و می‌توانند به رشد سایت کمک کنند.

نکته بسیار مهم این است که مرز باریکی میان سفید، خاکستری و سیاه وجود دارد و بسیاری از فعالیت‌های ما که منطبق بر استانداردهای گوگل هستند احتمال تبدیل شدن به روش‌های سیاه را دارند!

به عنوان مثال؛ تولید محتوای مفید و کاربردی یکی از بهترین ابزارهای ما برای بهبود سئو سایت است ولی زمانی‌که توجه ما بر رضایت کاربر کم‌رنگ شده و به تکرار بیش از حد کلمات کلیدی (Keyword Stuffing) یا طولانی‌کردنِ بی‌دلیلِ محتوا می‌پردازیم عملا وارد مرز خاکستری شده‌ایم. اگر پا را فراتر گذاشته و محتوا را بدون خلق ارزش جدیدی از سایت‌های دیگر کپی کنیم عملا وارد منطقه سیاه سئو شده‌ایم.

در نتیجه حتی تولید محتوا که یکی از ارزشمندترین فعالیت‌های ما در حوزه سئو است این پتانسیل را دارد که به رنگ خاکستری یا سیاه جلوه کرده و موجب از دست رفتن جایگاه ما در نتایج جستجو شود.

برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مقاله 10 تکنیک سئو کلاه سیاه که توسط گوگل معرفی شده و موجب جریمه سایت می‌شوند را مطالعه کنید.

چه کسی باید سئو سایت ما را انجام دهد؟

سئو در مفهوم ساده و در اجرا پیچیده است. در واقع سئو مجموعه‌ای از فعالیت‌های متنوع و مستمر است که اجرای آن هم به دانش و هم به تجربه نیازمند است. تصمیم‌گیری در مورد این که چه کسی سئو سایت ما را بر عهده بگیرد بستگی به 3 فاکتور اصلی شامل بودجه، منابع انسانی و زمان خواهد داشت.

به طور معمول کسب و کارهای اینترنتی به 4 روش مختلف سئو سایت خود را مدیریت می‌کنند:

1- یادگیری و انجام سئو توسط مالک کسب و کار

در این روش مالک کسب و کار خودش سئو را فرا گرفته و بخش مهمی از زمان و انرژی خود را صرف این کار می‌کند. کسب و کارهای نوپا که هنوز بودجه کافی و ساختار سازمانی مشخص برای سرمایه‌گذاری در حوزه سئو را ندارند معمولا از این روش استفاده می‌کنند و پس از کسب موفقیت‌های کوچک و تامین بودجه استراتژی خود را تغییر می‌دهند.

2- برون‌سپاری به شخص یا شرکت

اگر مجموعه‌ای اهمیت سئو را به خوبی درک کرده و بودجه کافی برای تامین هزینه‌های آن را داشته باشد؛ برون‌سپاری پروژه به یک شخص یا شرکت معتبر به‌صرفه‌ترین روش برای موفقیت در سئو خواهد بود.

این کار شما را از دغدغه‌های مربوط به جذب و نگهداشت نیرو، تامین امکانات و فضای کاری و از همه مهمتر آزمون و خطا برای رسیدن به نتیجه مطلوب راحت خواهد کرد.

3- تشکیل یک تیم داخلی سئو در شرکت

سازمان‌ها و شرکت‌هایی که دارای بیش از 30 کارمند هستند می‌توانند با تشکیل یک تیم داخلی برای دیجیتال مارکتینگ و سئو؛ سرعت عمل و انعطاف‌پذیری خود را در تصمیم‌گیری و اجرای کمپین‌های بازاریابی و پیشرفت در سئو افزایش دهند.

این روش هزینه‌های به مراتب بیشتری در مقایسه با برون‌سپاری خواهد داشت ولی نقطه قوت آن بازدهی بالا و کسب نتیجه در زمان کوتاه‌تر است.

4- ترکیب تیم داخلی و مشاور حرفه‌ای

برای سازمان‌هایی با بیش از 100 کارمند که معمولا در حوزه‌های رقابتی مثل گردشگری، ارز دیجیتال و … فعالیت می‌کنند و سئو مجرای مهمی در بازاریابی آنها محسوب می‌شود؛ تشکیل یک تیم داخلی کافی نیست. معمولا این شرکت‌ها از مشاوران حرفه‌ای و نظارت متنوع برای تقویت تیم و تصمیم‌گیری بهتر بره می‌برند.

وبسیما مجموعه‌ای کامل و کم‌نظیر از خدمات سئو را به شما ارائه می‌کند

از آموزش فردی و سازمانی گرفته تا اجرای کامل پروژه و مشاوره حرفه‌ای. برای آشنایی بیشتر با تیم وبسیما و مدل کاری ما به صفحه خدمات سئو سایت مراجعه کنید.

بهترین روش برای یادگیری سئو چیست؟

اگر تصمیم گرفتید که سئو سایت را خودتان انجام دهید یا تیم داخلی قدرتمندی داشته باشید؛ یادگیری سئو از مرجعی معتبر مثل وبسیما و شرکت در دوره‌های تخصصی بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

یادگیری سئو به صورت خودآموز؛ پیچیده‌، زمانبر و گران‌قیمت است!

معمولا زمانی‌که به دنبال یادگیری نکته یا موضوع خاصی هستید با یک مقاله آموزشی در حوزه سئو مواجه می‌شوید که اطلاعات دقیق ولی محدودی را در همان زمینه به شما عرضه می‌کند. با مطالعه این مقاله ممکن است به مبحث سئو علاقه مند شده و به دنبال مقالات و آموزش‌های بیشتری بروید.

مطالعه مقالات آموزشی ارزشمند و مفید است ولی یک ایراد اساسی دارد؛ بعد از مدتی ذهن شما را دچار تناقض و پراکندگی خواهد کرد. برای جلوگیری از این اتفاق پیشنهاد می‌کنیم پس از آنکه آشنایی اولیه با مفاهیم سئو را کسب کردید به سراغ منابع جامع، کتاب‌های آموزشی و دووره‌های تخصصی باشید. بهترین مسیر برای یادگیری سئو به شرح زیر است:

1- مطالعه یک کتاب پایه

کتاب‌های الکترونیکی بسیاری هستند که مفاهیم اولیه و عمومی سئو را به شما آموزش می‌دهند. مطالعه کتاب به شما کمک می‌کند که خیلی سریع با اصطلاحات رایج این حوزه آشنا شوید و مسیر صحیح برای شروع سئو را پیدا کنید.

2- مطالعه مقالات یا مشاهده ویدئو تخصصی

پس از مطالعه کتاب شما آشنایی اولیه با مفاهیم را کسب می‌کنید ولی برای استفاده از آنها بهتر است که برای هرکدام وقت بیشتری گذاشته و مقالات تخصصی یا ویدئوهای آموزشی مرتبط با آن موضوع را بررسی کنید.

3- شرکت در دوره‌های آموزشی سئو

زمانی‌که دانش و تجربه نسبی در زمینه سئو را کسب کردید دیگر صرف زمان برای یادگیری شخصی و مطالعه مقاله منطقی نیست. شما می‌توانید با شرکت در دوره های تخصصی آموزش سئو در زمانی کوتاه دانش خود را تکمیل کرده و تکنیک‌های کاربردی زیادی را بیاموزید.

دوره جامع سئو monster

آکادمی وبسیما با طراحی دوره جامع سئو این فرصت را برای شما عزیزان فراهم کرده است که فرآیند یادگیری را در کمترین زمان ممکن و به صورت کاملا حرفه‌ای به پایان برسانید.

سوالات متداول

برای رسیدن به رتبه 1 گوگل چقدر زمان لازم است؟

پاسخ به این سوال برای هر کسب و کار و سایتی متفاوت خواهد بود؛ بسته به میزان اعتبار و فعالیت های پیشین سایت شما، کلماتی که هدف گذاری کرده اید و وضعیت رقبا این زمان تعیین خواهد شد. ممکن است در یک حوزه بتوان در 3 ماه موفقیت های مهمی کسب کرد ولی در حوزه دیگری بیش از یک سال زمان لازم باشد.

قیمت خدمات سئو چقدر است؟

سئو یک محصول نیست بلکه مجموعه ای از خدمات تخصصی است در نتیجه نمیتوان قیمت مشخصی برای همه سایت ها در نظر گرفت. البته میتوان خدمات سئو را در دسته بندی های مختلفی شامل بهینه سازی سایت، بازاریابی محتوا، لینک سازی و … قرار داد و برای هرکدام هزینه مشخصی اعلام نمود.

قدم اول آنالیز دقیق سایت و تصمیم گیری در مورد خدمات مورد نیاز است که بر همین اساس میتوان تخمین درستی از قیمت ارائه نمود.

چه تضمینی برای رسیدن به رتبه 1 گوگل دارید؟

یکی از مهمترین درخواست های کارفرما ارائه تضمین برای رسیدن به رتبه 1 در کلمات کلیدی هدف است در حالیکه این کار کاملا اشتباه و حتی غیرقانونی است. هیچ تضمینی برای تعیین دقیق رتبه شما در بازه زمانی مشخص وجود ندارد چرا که اطلاعاتی از آپدیت های بعدی گوگل و میزان فعالیت رقبا در دست نیست. در واقع ارائه تضمین به کارفرما شانس پذیرش پروژه را افزایش میدهد ولی همانطور که خود گوگل نیز بارها اعلام کرده است این روش نوعی از کلاه برداری است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تاریخچه سئو

سئو یا SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی موتورهای جستجو می‌باشد. بدین معنا که وب سایت موظفند براساس الگوریتم‌ها و پارامترهای تعیین شده از سوی موتورهای جستجو عمل کنند.

هدف سئو کمک به وب سايت‌ها در بدست آوردن جایگاه بالا و رسیدن به صفحه اول در نتايج جستجو توسط کاربران می‌باشد. تاریخچه سئو به دهه 1990 بر می‌گردد. زمانی که موتورهای جستجو جای خود را در میان مردم باز کردند.

تاریخچه سئو

در آن زمان محبوب‎ترین موتورهای جستجو عبارت بودند از Infoseek، Alta Vista و Yahoo، اما با توسعه فناوری، موتور جستجوهای جدیدتری وارد بازار اینترنت شد که از پارامترهای پیچیده‎تری استفاده می‌کردند.

فاکتورهای موتورهای جستجو اولیه

از جمله فاکتورهای اولیه موتورهای جستجو می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

-اصول تراکم کلمات کليدي

به معنای شمارش تعداد دفعاتي که کلمه کليدي در يک صفحه به کار میرفت و سپس نتیجه بر تعداد کل کلمات صفحه تقسیم می‌شد.

-استفاده از برچسب

برچسب‌هايی شبيه به کلمه کلیدی براي فهم محتويات وب سايت‌ها از اصول دیگر موتورهای جستجو بود.
با گذشت زمان برخی از وب مسترها اصول سئو را نادیده می‎گرفتند.

چنانکه در سال 1996 در یک مقاله که توسط نیویورک تایمز به چاپ رسید از نادیده گرفتن اصول سئو توسط برخی طراحان سایت‎ها بحث‌هایی مطرح و در آن توضیح داده شد که چگونه طراحان وب‌ سایتها کلمات کليدي خاصی را بارگذاري مي‌کنند که در پشت گرافيک سايت مخفی شده است.

در نتيجه موتورهاي جستجو اين کلمات کليدي را شمارش کرده و رتبه بندي سايت را افزايش مي‌دهند. این امر موجب شد تا موتورهای جستجو روشهای پیچیده‎تر و سخت‎تری را برای سئو تعریف کنند بطوری که دستکاری موتورهای جستجو برای مهندسین بهینه سازی دشوار و غیرممکن گردد.

تاریخچه سئو

تاریخچه سئو 

تاریخچه سئو را می توان بخ طور مختصر به شکل زیر بیان کرد:

- یاهو وب در سال 1995 اولین اصول سئو را راه اندازی کرد.

- گوگل در 1988 راه اندازی شد، که به تبع آن اصول جدید سئو را تعیین نمود.

- موتور جستجوی یاهو در سال 2000 الگوریتم آلتاویستا را رها کرده و به جای آن از الگوریتم گوگل تبعیت نمود.

- در سال 2001 رتبه صفحات وب سایت‌ها از طریق منوی ابزار نشان داده شد.

- در سال 2005 یک الگوریتم جدید به نام تگ NoFollow معرفی شد.

- در سال ۲۰۰۹ گوگل پارامتر کافئین را معرفی نمود که نقش اصلی را در سئو (SEO) ایفا می‌کند.

- در سال 2011 پارامتر پاندا ایجاد گردید که یک گام اساسی در تاریخ سئو (SEO) محسوب می‌شود.

- در آپریل ۲۰۱۲ الگوریتم پنگوئن نیز به مجموعه اصول سئو اضافه شد.

- در سپتامبر ۲۰۱۲ ای ام دی ( تطابق دقیق با دامنه) ایجاد گردید.

- و سرانجام در اکتبر ۲۰۱۲، ۶۵ بسته اجرایی به پارامترهای سئو اضافه شد. 

تاریخچه سئو

توسعه سئو با ورود گوگل

گوگل به عنوان یکی از موتور جستجوهای معتبر و شناخته شده برای همه کاربران اینترنتی به شمار می رود. این موتور جستجو در سال 1998 تأسیس شد و بخاطر طراحی ساده کاربران زیادی را مجذوب خود نمود. به همین دلیل تلاش های این شرکت برای سئوسازی بسیار مهم می‎باشد.

گوگل در ابتدای کار خود فاکتورهایی همچون تعداد کلمات کلیدی، عنوان‌بندی‌ها، تگ‌ها، لینک‌ها و ساختارسایت را برای سئو در نظر گرفت.

در حال حاضر به علت سوء استفاده بسیاری از طراحان وب سایت‌ها، گوگل از فاکتورها و پارامترهایی که برای رتبه بندی صفحات استفاده می‌کند، پرده بر نمی دارد.

اگر چه بسیار از طراحان وب سایت‌ها براساس تجارب شخصی خود برخی از این پارامترها را بیان می‌کنند، اما تمام فاکتورها و الگوریتم‌های تعیین شده موتورهای جستجو و بالاخص گوگل را در بر نمی گیرد.

با ورود این موتور جستجو تغییرات زیادی در عرصه سئو صورت گرفت چنانکه در سال 2004، طیف وسیعی از پارامترهای نامشخصی را در اصول رتبه بندی خود برای کاهش تأثیر از لینک‌های دستکاری شده، تعیین کرد. در سال ۲۰۰۵، گوگل شروع به شخصی سازی نتایج جستجو برای هر کاربر نمود.

در حال حاضر نیز تعداد الگوریتم‌ها و پارامترهای تعیین شده از سوی موتورهای جستجو بطور کامل بیان نشده‎اند بطوری که در سال ۲۰۰۷ میلادی، روزنامه نیویورک تایمز بیان کرد که موتورهای جستجو برای رتبه‌بندی سایت‌ها، بیش از ۲۰۰ فاکتور مختلف را به کار می‌برد.

هم اکنون نیز سئو در حال تکمیل بوده و موتورهای جستجو همچنان در تلاش برای اضافه نمودن پارامترها و الگوریتم‌های جدید هستند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تاریخچه سئو چیست

شاید بتوان تاریخچه سئو را به ۲ بخش تقسیم کرد. قبل از سال ۱۹۹۷ و بعد از سال ۱۹۹۷ که گوگل متولد شد.

تاریخچه سئو

تا قبل از سال ۱۹۹۷ موتورهای جستجوی زیادی فعالیت می‌کردند. مانند: w3catalog, jumpstation, infoseek, Alta vista, excite, yahoo و ده‌ها موتور جستجوی دیگر.

تعدادی از این موتورهای جستجو در حال حاضر غیرفعال هستند، تعدادی ادغام یا خریداری شده‌اند و تعدادی دیگر مانند یاهو و یاندکس هنوز فعالیت می‌کنند.

برای موتورهای جستجوی ابتدایی فاکتورهایی نظیر واژه‌های به کار رفته در صفحه، تعداد استفاده از کلمات، نام دامنه و فاکتورهای اینچنینی مهم بود. تمام این فاکتورها مربوط به سئو داخل سایت بودند و بدیهی است که گرداننده سایت می‌تواند این موارد را به نفع خود دستکاری نماید.

در سال ۱۹۹۶ سرگی برین و لری پیج موتور جستجوی اولیه خود را که حاصل یک پروژه تحقیقاتی بود بک‌روب Backrub نام‌گذاری کردند. علت این نام‌گذاری این بود که بک‌روب تمرکز زیادی روی تجزیه و تحلیل بک لینک داشت.

در ۱۵ سپتامبر ۱۹۹۷ پیج و برین دامنه google.com را ثبت کردند و در ۴ سپتامبر ۱۹۹۸ شرکت گوگل ثبت شد.

در سال ۲۰۰۰ یاهو با یک تصمیم اشتباه خودکشی کرد و با گوگل همکاری کرد. یاهو به گوگل اجازه داد به جای اینکتومی inktomi داده‌های نتایج جستجوی ارگانیک یاهو را ارائه نماید. در زیر هر جستجوی یاهو نوشته شده بود Powered By Google.

به این ترتیب گوگل معروف شد و از یک موتور جستجوی گمنام به یک غول فناوری تبدیل شد.

در سال ۲۰۰۹ سیستم جستجوی آنلاین مایکروسافت به موتور جستجوی بینگ تبدیل شد و دومین موتور جستجوی بزرگ دنیا متولد شد. سپس بینگ تصمیم گرفت وارد رقابت با گوگل شود.

در سال ۲۰۰۹ میلادی ۷۰ درصد جستجوهای آمریکا در گوگل انجام می‌گرفت. مایکروسافت وارد یک همکاری استراتژیک با یاهو شد. هر چند بینگ موتور جستجوی شماره ۲ شد اما به غیر از آمریکا نتوانست در سایر نقاط دنیا سهم جستجوی زیادی داشته باشد.

تاریخچه نام‌گذاری سئو

قبل از SEO که مخفف Search engine optimization است، نام‌های زیادی برای این صنعت امتحان شد. مانند:

  • قرارگیری در موتور جستجو
  • جایگاه‌گیری در موتور جستجو
  • رتبه‌گیری در موتور جستجو
  • ثبت در موتور جستجو
  • ترویج وبسایت در موتور جستجو
  • و در نهایت بهینه‌سازی موتور جستجو

البته در سال ۲۰۰۱ واژه بازاریابی موتور جستجو پیشنهاد شد که خیلی مورد استقبال فعالان حوزه سئو قرار نگرفت.

البته شاید نامی که بتوان در آینده روی این صنعت گذاشت و سئو جدید لقب بگیرد این باشد: بهینه‌سازی تجربه جستجو.

سیر تحول و تکامل سئو

گوگل از ضعف الگوریتم‌های موتورهای جستجوی ابتدایی نهایت استفاده را برد، تغییرات لازم را داد و علاوه بر فاکتورهای داخل سایت به فاکتورهای خارج سایت نیز اهمیت داد. تا قبل از این رویکرد، فقط ترفندهای داخل سایت، مانند لبریز شدن صفحه از کلمات کلیدی keyword stuffing یک راهکار مناسب برای رتبه‌گیری در گوگل بود!

سپس الگوریتم پیج رنک برای ارزیابی لینک‌ها ساخته شد. حالا کیفیت و کمیت لینک‌های ورودی به سایت و متن لینک‌ها (انکرتکست) نیز نقش مهمی بازی می‌کردند.

این پایان کار نبود و گوگل؛ الگوریتم‌های خود را هر روز توسعه می‌داد. در دهه اول سال ۲۰۰۰ میلادی، تجربه جستجو مورد اهمیت گوگل قرار گرفت. برای بهینه‌تر شدن تجربه جستجو؛ بخش گوگل ساجست، گوگل اتوکامپلت و جستجوهای مرتبط به صفحه نتایج جستجو اضافه شدند.

حالا نتایج جستجوی گوگل فقط به وبسایت‌ها و متن اختصاص نداشت. گوگل با universal search تنوع زیادی در نتایج جستجو ایجاد کرد. با توجه به کلمه‌ای که کاربر جستجو می‌کند نتایج مملو از تصاویر، ویدیو و سایز ابزار مالتی مدیا نمایش داده می‌شود.

از سال ۲۰۱۱ تا به امروز گوگل از الگوریتم‌های مختلفی رونمایی کرده است که بعضی از الگوریتم های گوگل تحول بزرگی در سئو به وجود آوردند. علت به وجود آمدن هر الگوریتم، اضافه کردن یک قابلیت جدید و یا مبارزه با یک فعالیت مخرب است.

آغاز معناگرایی در سئو از سال ۲۰۱۲

در ماه می سال ۲۰۱۲ گوگل از گراف دانش پرده برداشت. گراف دانش متشکل از اطلاعات مرتبط به یک موضوع است. گوگل این توانایی را پیدا کرد که با تجزیه و تحلیل داده‌های موجود در سطح اینترنت اطلاعات جانبی و ویژگی‌های مربوط به یک موضوع را پیدا کند.

مثلا کلمه سئو؛ موضوعات مرتبطی دارد که در ظاهر کلمه متشکل از سئو نیستند اما در معنا کاملا به سئو مرتبط هستند. مانند گوگل، موتور جستجو، کلمات کلیدی، تولید محتوا و…

نتایج جستجوی گوگل دوباره تقویت شدند و کاربران؛ شاهد داده‌های متفاوتی بودند.

پنل یا باکس دانش، تصاویر مرتبط به کلمه جستجو شده و موارد بیشتری به نتایج جستجو اضافه شد و کاربران می‌توانستند اطلاعات بیشتری از ابعاد مختلف موضوع جستجو شده به دست آورند.

معناگرایی در سئو باعث شد صاحبان وبسایت تمرکز زیادی روی تخصصی بودن محتوا داشته باشند و تلاش کنند محتوای جامع، تخصصی و کاربرپسند تولید کنند. اکنون تولید محتوای خوب نقش تعیین کننده‌ای در رتبه‌گیری دارد و گوگل با روش‌های گوناگون و با استفاده از هوش مصنوعی تاحدی متوجه میزان کیفیت محتوا خواهد داشت.

بسیار مهم است محتوایی که برای وب‌سایت تولید می‌شود برای انسان و الگوریتم‌های گوگل بهینه شده باشد. البته گوگل در حال حرکت به نقطه‌ای است که محتوای جذاب برای انسان‌ها به صورت اتوماتیک برای گوگل نیز بهینه باشد.

۲۰۱۵ سال موبایل و جستجوی محلی

در سال ۲۰۱۵ گزارش‌ها حاکی از آن بود که جستجوهای موبایل از دسکتاپ پیشی گرفته است. البته بدیهی است که نرخ تبدیل جستجوکنندگان موبایل از دسکتاپ بسیار پایین‌تر بود. همچنین به علت کوچک بودن ابعاد نمایشگر موبایل و ضعیف بودن سخت‌افزارهای موبایل نسبت به دسکتاپ؛ کار با موبایل نسبت به وبسایت سخت است.
گوگل در سال ۲۰۱۵ با رونمایی از الگوریتم موبایل فرندلی که مربوط به بهینه‌سازی سایت برای تلفن همراه بود رونمایی کرد. در این الگوریتم فاکتورهای موقعیت جستجو کننده، سرعت تحویل محتوا و ارتباط دقیق محتوا با جستجوی کاربر را مدنظر قرار داد.

یکی از نکات مکمل الگوریتم موبایل‌فرندلی تکنولوژی AMP مخفف Accelerated Mobile Pages بود. AMP امکان تحویل بلافاصله محتوا به کاربر را دارد و از سوی سایت‌های خبری، بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

آپدیت موبایل فرست ایندکس در سال ۲۰۱۸ مهر تاییدی بر توجه ویژه گوگل به سازگاری وبسایت برای موبایل داشت. در این آپدیت ابتدا نسخه موبایل یک وبسایت مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس نسخه دسکتاپ و چنانچه یک وبسایت نسخه مناسبی در موبایل نداشته باشد در جستجوهای موبایلی تنزل رتبه خواهد داشت.

ماشین یادگیری و هوش مصنوعی

سال ۲۰۱۵ فقط مختص موبایل نبود. در اکتبر سال ۲۰۱۵ گوگل از الگوریتم رنک‌برین رونمایی کرد که بخشی از پروژه هوش مصنوعی گوگل است و در همان ابتدا روی ۱۵٪ از نتایج جستجو تاثیر گذاشت و به مرور این تاثیر بیشتر و بیشتر شد.

الگوریتم رنک‌برین یک ماشین یادگیری است که رفتارهای متفاوت کاربران با نتایج جستجو و دیگر رفتارهای انسانی را آنالیز می‌کند. سپس با استفاده از این آنالیزها روی رتبه‌بندی تاثیر می‌گذارد.
تعدادی از آنالیزهای الگوریتم رنک‌برین که روی رفتار کاربر جستجو کننده در گوگل انجام می‌شود:

  • کلیک سریع
  • کلیک طولانی بعد از دیدن نتایج مختلف
  • برگشت سریع به نتایج جستجو
  • سرگردانی بین نتایج جستجو
  • نرخ کلیک روی یک نتیجه
  • جستجوی بعدی کاربر
  • نرخ کلیک روی نتیجه‌های بعدی
  • اتمام جستجو با ورود به یک سایت

الگوریتم برت، بخش دیگری از هوش مصنوعی گوگل است که در ۲۲ اکتبر ۲۰۱۹ رونمایی شد. تمرکز الگوریتم برت روی تفسیر عبارات چندبخشی استفاده شده در جستجو است.

آینده سئو، گوگل و سایر موتورهای جستجو

در تاریخچه سئو دیدیم که سئو از داخل سایت شروع شد، به خارج سایت رسید و اکنون وارد فاز جدیدتری شده است. به نظر می‌رسد مقصد گوگل و سایر مورتورهای جستجو، حرکت به سوی افزایش رضایت کاربر از جستجو است. به این معنی که بهترین نتایج با توجه به جستجو به کاربر نمایش داده شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مشاوره سئو با تضمین 100% بهبود وضعیت در نتایج

سفارش مشاوره سئو

اگر شما الان این صفحه رو مطالعه می کنید بدون شک می دونید که یک مشاوره سئو کیه و آیا ساییتون نیاز به مشاوره سئویی داره یا خیر ، پس بدون معطلی میریم سراغ چندتا سوال که میتونه شما رو به این موضوع کاملا اشراف بده ..

1. شما از چه کسی قراره مشاوره سئو بگیرید؟

ببینید تمامی مشاوره های سئو توسط خوده من یعنی ناصر رسولی داده میشه که 9 سال تجربه در زمینه سئو دارم و تا به الان تونستم بیشتر از 1000 نمونه کار موفق در داخل و خارج از ایران داشته باشم.

2.شما چطوری اقدام به سفارش مشاوره سئو می کنید؟

برای سفارش مشاوره سئو بایستی اول سایتتون رو بررسی کنم. احتمالا وب سایتتون اصلا برای ادامه روند کاریتون مناسب نباشه یعنی گفتم که اصلا این سایتتون رو ادامه ندید و برای این هم هیچ هزینه ای هم دریافت نمیکنم، پس بهتره اول با من به شماره 0000 تماس بگیرید و سایتتون رو برای بررسی بدید به من تا بررسی کلی روش داشته باشم

3.آیا من تضمین میکنم که سایتتون بعد از مشاوره سئو رشد کنه؟

ببینید من قبل از اینکه شما مشاوره سئو بگیرید در آنالیز کلی سایتتون به شما میگم چقدر میتونید پیشرفت کنید با مشاوره ما که ممکنه بین 30 تا 80 درصد باشه که روی این درصد بله تضمین میکنم

4.روش های شما در مشاوره سئو برای پیشرفت سایت ما چیه؟

روی هایی که من به عنوان مشاور سئو ارائه میکنم به شما معمولا روش های کلاه خاکستری هست که کاملا بهینه شده برای سایت شما خواهد بود. اگه بخوام خلاصه بگم از سئو سفید و سیاه خبری نیست و فقط سئو خاکستری کار میکنیم

5.امکان افت هم دارید بعد از مشاوره سئو؟

خیر تا زمانی که اقدامات گفته شده در مشاوره سئو رو انجام میدید مشکلی سایت شما رو تهدید نمیکنه اما بدون شک اگر به مشاوره داده شده عمل نکنید یا ناقص عمل کنید بهتره بگیم تغییر خاصی روی سایتتون رخ نمیده، حالا اینکه امکان افت هم هست یا نه! در صورتی که تغییر الگوریتمی رخ بده و اکثریت سایتها افت کنن بله ممکنه شما هم با اونا افت کنید اما تا به امروز خداروشکر هیچ مورد اینجوری نداشتیم

6.مشاوره سئو چند ساعته؟

مشاوره سئو که به شما داده میشه میتونه 1 ساعت باشه میتونه 2 ساعت باشه یا حتی 40 دقیقه! یعنی تا زمانی که تموم نشده بحث سایت شما و ما مشاوره رو کامل ارائه نکردیم وقت شما هم تموم نمیشه پس این دست خودمونه که هر وقت تموم شد همه راهنمایی ها و پلن ها تمومش کنیم

7.سوال های خودتون هم میتونید بپرسید در مشاوره سئو؟

بله میتونید در حین مشاوره یا در انتهای مشاوره هر سوالی که دارید چه مربوط به پروژه چه مربوط به سایت دیگه بپرسید چرا که ما موظفیم تمام و کمال مشاوره رو ارائه کنیم به شما

8.ایا میتونید شماره تماس من رو ذخیره کنید و سوالات سئویی خودتون رو حتی بعد از اتمام مشاوره سئو بپرسید؟

بله میتونید شماره من رو سیو کنید اما قول نمیدم که بتونم هر وقت خواستید جواب بدم ، معمولا زمان های بیکاری به تلفن ها و پیامک ها جواب میدم. اما میتونید تو گروه من عضو بشید و از افراد گروه سوالات سئویی خودتون رو بپرسید و جواب بگیرید. خودمم داعما سر میزنم به گروهم و جواب سوالات رو میدم. برای سفارش مشاوره سئو مخصوص سایتتون میتونید با شماره تماس 0000 تماس بگیرید.

سئو و بهینه سازی سایت
با ما تماس بگیرید.

برای هرگونه اطلاعات با شرکت ما ارتباط برقرار کنید.

سئو و بهینه سازی سایت